Wednesday, September 9, 2009

E-VOTING : Sistem baru Pilihanraya Kampus UM.

Kolej Kediaman Ungku Aziz , 3 September 2009 : Buat julung-julung kalinya Universiti Malaya bakal memperkenalkan sistem undian baru bersempena pilihanraya Kampus yang di katakan akan berlaku tidak lama lagi.

Sistem yang dikenali sebagai E-voting bakal di aplikasikan dalam pemilihan Majlis Perwakilan Mahasiswa sesi 09/10 akan datang. Sistem ini di perkenalkan sebagai mengganti sistem undian sebelum ini yang menggunakan cara manual dengan memangkah calon yang bertanding di atas kertas.

Berdasarkan maklumat , sistem ini di katakan menelan belanja hampir beribu-ribu ringgit untuk melaksanakannya. Sistem manual sebelum ini di katakan mengundang beberapa masalah seperti lambat mengetahui keputusan dalam masa yang sama telah menyusahkan pihak pegawai jawatankuasa pemilihan untuk melaksanakannya.

Semalam , pihak pegawai Hal Ehwal Pelajar (HEP ) telah mengadakan sesi percubaan tentang sistem ini kepada mahasiswa/i di kampus di olej kediaman ke 11, kolej kediaman ke 9 dan fakulti sastera dan sains sosial, sebagai maklumat asas sebelum melaksanakan sistem ini secara serius pada pilihanraya Kampus akan datang.

Beberapa pimpinan mahasiswa dan kakitangan akademik ketika di tanya pandangan mereka tentang sistem baru ini , kebanyakkannya mengatakan bahawa ianya ini perlu di perhalusi serta di kaji sedalam-dalamnya . Ini kerana, sistem ini amat di ragui ketelusannya setelah undian ini di jalankan. Kerisauan juga timbul sekiranya berlaku unsur ketidakadilan dalam pemilihan kali ini.

Sehubungan dengan itu, taklimat secara berperingkat yang akan bermula dari 7 september hingga 8 sepetember ini akan di lakukan secara terbuka oleh pihak HEP supaya mahasiswa/i dapat memahami dengan baik sistem baru yang bakal di perkenalkan ini.-UMtoday

9 comments:

  1. Jangan macam budak-budak lagi, sila rujuk kepada negara maju seperti Amerika Syarikat..
    Barack Obama dipilih melalui e-voting, adakah mempunyai apa-apa masalah?
    Kerajaan menganggapkan mahasiswa sebagai golongan yang mempunyai ilmu, oleh itu untuk mencapai sebagai negara maju, kerajaan memberi percubaan e-voting kepada mahasiswa supaya dalam masa hadapan, negara kita juga akan menggunakan e-voting seperti negara maju, Amerika Syarikat.

    e-voting adalah salah satu cara untuk mengurangkan kos sesuatu pemilihan yang dijalankan, ini semua adalah duit daripada pendapatan rakyat, sebagai mahasiswa yang pandai dan berilmu, adakah anda mahu negara terus membazir duit kepada sistem lama?
    Sekiranya e-voting dijalankan, duit yang dijimat itu boleh terus menyumbang kepada pembangungan negara supaya negara kita akan mencapai Wawasan 2020.

    ReplyDelete
  2. E-voting tidak ada bukti untuk menunjukkan sesuatu pilihan adalah adil, e-voting tidak mempunyai kertas undian untuk membuktikan. Angka dalam komputer tidak dapat menunjukkan apa-apa, angka itu boleh diubah dengan sangat mudah, saya setujui pendapat anda terhadap "mahasiswa sebagai golongan yang mempunyai ilmu", sebagai seorang pelajar sains komputer tahun ketiga, saya memang tahu bagaimana senangnya programmer bagi sistem e-voing dan admin sistem e-voing untuk mengubah keputusan undian melalui komputer jika e-voting diadakan. Bagaimanakah kita boleh pasti tidak mempunyai kes keputusan diubahkan? Kita tidak ada bukti! Misalnya kertas undian!

    Yang benar, gunalah nama yang benar
    Hui Yang

    ReplyDelete
  3. Sekiranya anda berfikir begitu, anda boleh menjadi seorang agent pemantau semasa e-voting digunakan dalam pilihan raya kampus.
    Selain itu, begitu juga dengan kertas undian, macamana anda boleh pasti tidak mempunyai kes penipuan??? Anda rasa macam ni tidak boleh, macam tu pun tidak boleh, apakah cara penyelesaian anda???

    Anda jangan pandai bercakap, tetapi tidak pandai buat..kalau begitu tidak puas hati dengan keputusan pihak UM, anda pergi jadikan diri anda sebagai agent pemantau dalam keseluruhan pilihan raya kampus UM.

    Saya pencari kebenaran... mencabar spfusm hanya pandai bercakap dan tidak dapat melakukan apa-apa.. Sekiranya spfusm boleh melakukan sesuatu, sila jemput semua ahli-ahli anda menjadikan agent pemantau dalam keseluruhan pilihan raya kampus UM.

    ReplyDelete
  4. Kami memantau, jadi kami ada permintaan, iaitu menggunakan kertas undi.
    Jika anda mengatakan bahawa, jika kami menjadi agen pemantau, jadi guna apa cara untuk mengundi juga tidak mempunyai masalah, kalau macam ini, kenapa tidak semua pelajar duduk di hostel, mengundi dengan menggunakan username dan password melalui Internet?

    Jika ada kertas undi, anda boleh memantau bilangan kertas yang diambil oleh setiap pengundi bila masuk ke dalam tempat mengundi, bilangan kertas undi setiap stesen mengundi, boleh memastikan tiada kertas yang dimasukkan oleh orang bukan pelajar, ada kertas sebagai bukti untuk dimantau.

    Tapi, jika menggunakan e-voting, macam mana anda boleh memantau? Yang tahu, hanya jumlah undi dan keputusan.

    ReplyDelete
  5. parti cinta mahasiswa (PCM)September 18, 2009 at 9:09 PM

    Hui Yang saya sokong kamu. Bagaimana nak jadi agen disana..Jom kita pergi ke um untuk jadi agen di sana, lepas itu kita lihat apa itu e-voting.kalau tak boleh, kita buat demostrasi...Bukankah spfusm suka buat demostration.SO saya cadangkan SPF buat demostration membantah e-voting di UM seperti demostration di kampung buah pala.Ketika di kg buah pala saya juga ada di sana dan saya lihat U orang sangat hebat pergi sana untuk buat demostrasi.Demostrasi untuk Mahasiswa USM Kg Buah Pala atau Demostrasi Syok Sendiri saya pun tak tahu.Apa kaitan demostrasi Kg Buah Pala dengan mahasiswa USM.So kita buat satu dokumentari tentang isu ini dan panggil TV3, NTV7 kalau tak cukup lagi kita panggil CNN dan BBC untuk melaporkan isu ini.....so secara tidak langsung ini dapat mengharumkan nama USM dan SPFUSM.Bukankah nama SPFUSM terkenal dengan nama "Suka Pergi Fight" untuk student right tetapi pada akhirnya tiada apa yang diperjuangkan oleh SPFUSM (Fight 4 nothing).
    Saya cadangkan SPFUSM(Student Progressive Front)tukar nama kepada SDFUSM(Student Demostration Front)sebab u orang lebih suka buat demostrasi. Dengan ini u orang dapat memperjuangkan hak mahasiswa tak tahu la mahasiswa Kg Buah Pala atau Mahasiswa UM...

    ReplyDelete
  6. Jika seperti yang dikatakan oleh anda, jadi kita jangan memperdulikan kawan kita yang menghadapi masalah, kerana kita bukan mereka.

    Saya bernama Hui Yang, bukan Orang Ambil Berat Kawan, Jadi ini bererti saya tidak patut memperdulikan kawan saya?

    Haha, sudah tentu kami akan mengutamakan kepentingan mahasiswa, dan isu mahasiswa
    misalnya pilihan raya kampus, perkhidmatan wireless, program 1siswa 1malaysia dan sebagainya.
    Tapi tidak bererti tidak memperdulikan perkara yang lain.

    Mengapa berdemotrasi?
    http://www.merdekareview.com/bm/news.php?n=10248 (versi bahasa Melayu)
    http://www.merdekareview.com/news/n/10414.html (versi bahasa Cina)

    ReplyDelete
  7. parti cinta mahasiswa(PCM)September 22, 2009 at 8:40 AM

    Ada apa frasa yang mengatakan saya tidak mempedulikan kawan kita yang menghadapi masalah di luar...kawan tetap kawan, lawan tetap lawan ini yg saya tahu...saya tidak menafikannya,tetapi sebaliknya SPFUSM yang terasa sahaja. Siapa yang makan cili, dia yg terasa shj...bukan saya.

    Kenapa saya berpendapat begitu? hal ini kerana, saya sangat kesian melihat perjuangan SPFUSM selama ini semuanya berbentuk idealisme sesebuah parti luar yg telah diperalatkan oleh orang luar dan perjuangan SPFUSM hari ini bukan untuk kebaikan mahasiswa tetapi sebaliknya...perjuangan mereka telah terpesong entahlah ke mana...sebab itu saya cadangkan SPFUSM di tukar nama kepada SDFUSM sebabnya u orang lebih cendorong untuk membuat demostrasi. Apa bezanya mahasiswa yg mendapat segulung ijazah dengan samseng jalanan yg duk buat demonstrasi di tengah jalan...cuba u orang pikir balik!!!!

    Berkenaan dgn isu ini,SPFUSM sepatutnya lebih berfikiran lebih matang bukannya lagi budak hingusan kerana kita perlu berfikir keluar dari kotak. Dgn itu kita dapat melihat dunia dengan perspektif yg lebih luas...kenapa kita tidak mencuba pembaharuan yang sedang dilakukan oleh pihak UM?Jika menolaknya nyatakan alternatif yg sesuai utk memperbaiki sistem tersebut.Seperti yg di nyatakan oleh saudara Hooi Yang(seorang pelajar sains komputer tahun ketiga), dia tahu bagaimana senangnya programmer bagi sistem e-voing dan admin sistem e-voing untuk mengubah keputusan undian melalui komputer jika e-voting diadakan.Maka dengan itu,saya mencabar saudara utk memainkan peranan dalam mermurnikan dan menambahbaikan sistem tersebut daripada bercakap tin kosong dan tembak secara membuta tuli.Sekiranya saudara gagal melakukan tugasan tersebut saya merasakan saudara tidak layak mendapat segulung ijazah muda sains komputer.Jika mampu buktikan...dan saya tarik balik apa yg saya tulis di sini.

    Bukankah SPFUSM(Student Progressive Front)mempunyai perkataan yg berbunyi PROGRESSIVE...kalau nak PROGRESS asik-asik kata ini tak boleh, itu tak betul macam mana nak PROGRESS ke depan...Patutlah SPFUSM tidak PROGRESS ke depan sebaliknya GOSTAN ke belakang.Kalau sikap ini masih tak ubah...bye-byela u orang dikat dalam sana.Macam mana nak perjuangkan hak mahasiswa...

    Cuba renung-renungkanlah apa yg telah saya utarakan untuk u orang di SPFUSM sebelum u orang cuba membidas saya...saya pun dah malas untuk melayan kerenah budak- budakan dari SPFUSM yg mpy pandangan yg sempit shj..bangunlah dari tidur...B INDEPANDANT n ACT MORE TALK LESS than ppl wil BELIVE U...

    ReplyDelete
  8. parti cinta mahasiswa(PCM)September 23, 2009 at 7:57 PM

    Mentaliti yg rendah ada...
    Nak cakap menggunakan nama sebenar atau tidak ia tidak bernilai bg saya tapi nak kasi hang tau...nama hang dah hampir rosak dan busuk kerana telah dipergunakan oleh orang lain untuk melakukan sesuatu perjuangan yg kononya nak perjuang hak mahasiswa yg memang tak ada kaitan dgn kepentingan mahasiswa ada lo dan sekarang mahu rosakkan nama SPFUSM.Tak tahu malu punya budak...Sebab itu nama SPFUSM sudah nak kiamat disebabkan orang yg jenis pengikut yg tak tahu berfikir.macam kerbau, sekali ditarik ikut saja.Orang cakap 1 dia ikut saja.. tak tahu nak beza yg baik atau buruk.Kalau nak bawa idealisme dari luar, u orang memang tak sesuai utk memperjuangkan suara mahasiswa.

    Tidak ketinggalan lagi ialah orang yg lemah semangat lagi ada...Maka perjuangan SPFUSM selama ini macam hangat-hangat tahi ayam.Kata nak perjuangkan nasib rakan-rakan di UM,KG Buah Pala,dan kononnya juga rakan-rakan di USMlah dengar cakap meriam besar yg duk bising-bising selama ini tapi sampai hari ini macam perbualan tin kosong sahaja.Semuanya PENIPU,PEMBOHONG,PENDUSTA ada lo...

    Aiyoyoyoyoyo.... lebih baik jangan harap u orang perjuangkan nasib mahasiswa.Makin lama SPFUSM perjuangkan hak mahasiswa, makin banyak lawak dan cerita bodoh akan didengar oleh semua mahasiswa...semuanya angan-angan SPFUSM saja nak perjuangkan hak mahasiswa.Malu tau kalau berita ini terus disebarkan.Harapkan SPFUSM, SPFUSM makan padi ada.

    Seperti yg di nyatakan oleh saudara yg lemah semangat itu, dia bertanyakan 1 soalan jenaka(Hal siapakah yang memastikan sistem e-voting adil? Hal mahasiswa kah?)JAWAPAN saya ialah YA.
    Mahasiswa yg sepatutnya memastikan sistem e-voting itu adil.Hal ini kerana SPFUSM tidak mampu memperjuangkan dan mempertahankan kepentingan suara mahasiswa.Sebab itu saya dah kata SPFUSM cakap tak serupa bikin.Dia orang ini pandai tembak secara membuta tuli tapi bila suruh buat kerja semua alasan dan cerita nenek moyang akan keluar.Ini tak boleh,itu tak boleh maka kita tunggu dan lihat sahaja kebaikan e-voting itu.Macam ini nak jadi pengantara suara mahasiswa...aiyoooo tak ada mata nak tengok lo...

    Jika tak mampu hendak menambahbaikkan sistem ini lebih baik jangan cakap kosong dan banyak.Makin lama u orang buat cerita nenek moyang, makin ramai orang benci u orang...balik rumah baca dan buat kajian banyak-banyak kenapa rakyat Amerika yg rakyatnya berpuluh juta orang pun tak complain banyak utk memilih presidentnya melalui e-voting spt yg dinyatakan oleh(Pencari kebenaran)apatah lagi yg hendak dikatakan oleh mahasiswa UM...TolongLAH jangan rosakkan nama SPFUSM.Kerana ada sesetengah orang spt katak dibawah tempurung ini la, hancurlah nama baik MAHASISWA USM.TolongLAH ......

    ReplyDelete
  9. parti cinta mahasiswa(PCM)September 26, 2009 at 1:39 AM

    Akhirnya saudara yg lemah semangat mengaku juga dia seorang yg bodoh...tetapi kenapa nak libatkan member lain dlm SPFUSM yg sememangnya tidak bodoh tetapi dikatakannya semuanya BODOH.Disebabkan dia seorang yg bodoh, maka dia membuat kesimpulannya semua orang SPFUSM bodoh..tapi kalau SPFUSM dah lah BODOH bagaimana nak perjuangkan kepentingan mahasiswa UM,KG Buah Pala,dan kononnya juga rakan-rakan di USMlah.Ya sudah terlupa bahawa mereka hanya pandai buat LAWAK BODOH shj dalam menyuarakan suara mahasiswa sehingga ada orang dalaman mengaku SPFUSM BODOH!

    Memang pun...tak paksa mereka mengaku, mereka mengakuinya dengan rela hati.SPFUSM BODOH!!!!!Cukup hebat dan menarik kalau di jadikan tajuk perbincangan! dah terbukti bahawa SPFUSM mempunyai pendirian sendiri tetapi pendiriannya sudah terpesong entah kemana terpesongnya mereka dan kata ada pendirian tetapi lemah semangat dlm perjuangan sehingga pengikut yg lemah semangat pun mengaku mereka ini bodoh.Kalau itu core group ikut u sekali semuanya pun sama shj...iaitu mpy PENDIRIAN YG BODOH ada lo.tak lama lagi boleh tukar nama baru lo iaitu SPFUSM(STUPID Progressive Front)

    Kan saya awal-awal dah kata, mereka ini macam kerbau, sekali ditarik ikut saja.Orang cakap 1 dia ikut saja.. tak tahu nak beza yg baik atau buruk.Itu sebab dia mengaku yg SPFUSM BODOH bagi dia.Kebenaran sudah ada di depan mata anda semua seperti mana Si Bodoh membuat pengakuan bahawa mereka semuanya bodoh.Cakap nak perjuangkan hak mahasiswa spt *$$#&^%%@.....yg panjang lebar tapi hasilnya sampai hari ini pun tak nampak...u tak malukah?Muka tembok sampai begini...


    Dia ingat mahasiswa semuanya BODOH macam dia orang...U orang bodoh dahlah cukup nak katakan mahasiswa tidak tahu apa-apa...mereka sedang melihat janji-janji BODOH dan perjuangan BODOH yg sedang u orang perjuangkan untuk mereka.Sendiri dah la bodoh tapi nak buat pandai pandai dalam memperjuangkan hak mahasiswa...nama SPFUSM sendiri pun tak boleh nak jaga, sekarang pula jaga isu mahasiswa...pi mimpilah u orang ini...tak tahu malu

    Patutlah mereka membantah penggunaan sistem e-voting itu sebabnya mereka bodoh dan berpengetahuan cetek tapi nak buat pandai-pandai macamlah dia orang ini EXPERT sangat kut.Kan saya dah nasihat u orang pikir baik-baik dulu sebelum nak suarakan pandangan u orang dan ada sesetengah orang spt katak dibawah tempurung ini la, hancurlah nama baik MAHASISWA USM.Ini merupakan nasihat pengulangan kali ke-2 kepada u orang...jika u orang tak pikir baik-baik, tak lama lagi SPFUSM akan hancur dimusnah oleh orang sendiri...

    ReplyDelete